Maniek
Admin
Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: DBL Dolnyśląsk Płeć:
|
Wysłany: Pon 10:35, 07 Cze 2010 Temat postu: Renault Premium Route |
|
|
Renault Premium
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
doczekało się nowego wydania.
Po odnowieniu modelu Magnum przyszła kolej na mniejszy model Premium. Poprzednie wydanie Premium nim człowiek się obejrzał stało się najstarszym autem w swojej klasie. Przygotowując nowe wydanie Premium inżynierowie z Renault zbudowali kilka prototypów i najwięcej zaczerpnęli z prototypu o nazwie Radiance. Prototypy są to kierunki na pewno słuszne, ale nie zawsze mogące zostać zrealizowane z różnych względów, ekonomicznych czy technologicznych i najczęściej tylko niewielka część innowacji wchodzi w życie.
Tak nowe Premium ma w sobie tylko troszeczkę Radiance i tego należało się spodziewać.
Nowością w modelu Renault jest silnik znane rozwiązanie z Magnum, czyli zasadnicza część z Volvo i oprzyrządowaniem Renault. Silniki te posiadają szwedzkie pompowtryskiwacze jednak całym układem zasilania steruje francuska elektronika. W Premium montowany jest silnik DXi 11. Jest to 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 10,8 litra. Według Renault zużywa mniej o 5% paliwa. Silnik jest oferowany o mocach 330, 380 i 440 KM.
Silnik jest wykorzystany poprzez skrzynie biegów, albo tradycyjna manualną ZF-a, albo sekwencyjną OptiDriver II. Manualna skrzynia na sterowanie za pomocą urządzenia Servoshift znanego już poprzednich modeli Renault i stosowanego w innych samochodach, natomiast ciekawostką jest przełączanie z niskiej na wysoką skrzynię za pomocą przełącznika umieszczonego w lewarku po jego lewej stronie jak w DAF-ach.
Skrzynia OptiDriver jest rozwinięciem AS-tronic dostępnej w poprzednich modelach Renault w opcji.
Moment obrotowy jest przekazywany na koła poprzez tylne mosty. W Premium Route montowane są dwa rodzaje: do normalnej eksploatacji samochodu most o pojedynczej redukcji P13170 i do ciężkich warunków mosty o podwójnej redukcji P 1395.
Zawieszenie Premium Route może być w trzech wersjach: mechaniczno – pneumatyczne (z przednią osią zawieszona na resorach), w całości pneumatyczne i pneumatyczne obniżone przeznaczone dla ciągników pod naczepy typu Mega lub dla samochodów na których zabudowuje się nadwozie typu zestaw 120cm. Wysokością zawieszenia steruje unowocześniony system o nazwie ECS (Elektronic Control Suspensione). Całą pneumatyką czyli zaopatrywaniem w sprężone powietrze wykorzystywane w zawieszeniu i w układzie hamulcowym steruje nowy system elektroniczny Air Product Managment. Jest to unowocześniony układ sterowania, pozwala na zmniejszenie masy całego układu pneumatycznego o 15 kg i posiada większa wydajność.
Układ hamulcowy zawsze był mocna stroną Renault, chociaż z jego trwałością różnie bywało. Są to układy bardzo czułe, gdzie użycie zamienników oryginalnych klocków hamulcowych, daje gwarancję na popękane tarcze hamulcowe. Układ jest rozbudowany elektronicznie, posiada seryjnie ABS, EBS (Elektronic Bracking System - dopasowuje siłę hamowania poszczególnych kół do przyczepności nawierzchni) i w opcji ESP (Elektronic Stabilization Program – zapewnia kontrolę toru jazdy i eliminuje niebezpieczne skutki hamowania wynikające z błędu kierowcy czy warunków drogowych).
Dodatkowo samochody Renault są wyposażone w silnikowy hamulec Optibracke o mocy hamowania 275 kW przy 2300 obr./min.), który ma sterowanie przy kierownicy i wyłącza się sam po naciśnięciu na pedał gazu przez zapominalskiego kierowcę i ponownie uruchamia się po zdjęci nogi z gazu, chociaż czasem może być to celowa technika jazdy wynikająca z warunków drogowych.
Ramy zastosowane w Renault Premium Route są zróżnicowane, dzięki temu pojazdy przeznaczone to normalnych warunków mają odchudzoną ramę, natomiast kupując samochód mający pracować w cięższych warunkach zostanie wyposażony we wzmocnione podłużnice. Ramy posiadają szeroki zakres rozstawu osi, zróżnicowaną wysokość podwozia i wielość otworów pozwala na dowolne rozmieszczenie dodatkowych elementów podwozia. Dla samochodów proponowane są podwozia 4 x 2 i 6 x 2 przy 13 rozstawach osi, natomiast dla ciągników siodłowych w układzie 4 x 2 mamy 4 wysokości sprzęgu i 2 rozstawy osi. W sprzedaży jest również ciągnik o układzie 6 x 2 o nazwie Pusher.
Nowe Renault ma dwa rodzaje kabin:
kabinę krótką (1,6m.) i kabinę głęboką (2,2m.) w trzech wersjach: standardową, wysoka i wysoką z ekstra wyposażeniem. Oferowane są również trzy standary wykończenia wnętrza kabin Alliance, Privlege i Excellence.
Wnętrze jest zbliżone do prototypu Radiance, jednak widać ślad księgowego, czyli ustępstw na rzecz oszczędności. Kabina ma duże prostsze wnętrze, mniej jest wystających elementów i wydaje się wszystko łatwiejsze w obsłudze, mniej skomplikowane i sympatyczniejsze. Wydaje się również bardziej wyciszona.
Co do wyglądu zewnętrznego nie będę raczej zabierał głosu, bo po pierwsze nie ma tu o czym mówić, a po drugie nie przywiązuję do tego takiej wagi jak do danych technicznych, wychodząc z założenia, że ciężarówka jest po to aby pracować.
DAF CF
[link widoczny dla zalogowanych]
Bardzo częstym zjawiskiem jest nawiązywanie stylistyczne karoserii samochodów jakiejś firmy do modelu który osiągną największy sukces. I tak jest w wypadku Daf-a.
Flagowy model FX, ciężarówka roku 1998r. jest samochodem o bardzo charakterystycznym wyglądzie, który zdobył sobie opinię jednego z najwygodniejszych, z chyba najprzestronniejszą kabiną. Niezmiernie łatwo rozpoznać samochód z przodu po lekkim uśmiechu wlotu chłodnicy. Tak jak styliści pracujący dla Renault do Premium upodobnili kabiny Kerax-a, Midlum, a nawet mniejszego Mascott-a, tak konstruktorzy DAF-a postanowili mniejsze kabiny utrzymać w podobnym charakterze, jak kabina XF-a. W przypadku mniejszej ciężarówki CF jest to tak bliskie, że łatwo o pomyłkę.
Samochód CF jest wyposażony silniki od 185 KM do 428 KM, wszystkie spełniają normy Euro 3. Są to silniki o trzech pojemnościach: 5,9, 9,2, 12,6litra, każdy z nich może mieć trzy różne moce, co w sumie daje dziewięć możliwości. Wszystkie silniki są wyposażone w układ wtrysku paliwa UPEC, który ma zwiększyć osiągi przy niższym zużyciu paliwa i zmniejszonej toksyczności spalin. Samochody DAF od dawna są wyposażane w skrzynię biegów ZF, sterowanie dolna-górna skrzynia, odbywa się tuleją na drążku, tak jest tylko w DAF-ie, natomiast półbiegi jak w większości ciężarówek włączane są języczkiem pod końcówką drążka.
Kabina jest zwykła, przedłużana i „Space Cab”. Wnętrze nie nawiązuje do modelu XF i jak na tę klasę jest przestronne. A w wersji „Space Cab” wysokość od podłogi do sufitu wynosi 2230mm, a dodatki w rodzaju drewno na desce rozdzielczej i skóra na fotelach robi duże wrażenie. Bardzo czytelna jest deska rozdzielcza o wskaźnikach doskonale wpisanych w koło kierownicy.
Przednia, sztywna oś zawieszona na resorach piórowych, wyposażona jest w hamulce tarczowe. Tylna standardowo ma poduszki powietrzne, a resory można dostać dopiero na życzenie. Pojazd sprzedawany jest w wersji zwykłego samochodu ciężarowego i ciągnika siodłowego.
Zbliżenie stylistyczne kabin ciężarówek jednej marki już wcześniej stosowana przez MAN-a, obecnie stosuje Mercedes, Renault, Scania i właśnie DAF. Po średniej ciężarówce CF, DAF zamierza nową małą ciężarówkę LF upodobnić do stylistyki XF-a, ale o tym w najbliższej przyszłości.
To rozwiązanie pozwala na swobodne rozpoznawanie marki, a producentom na działanie na wyznaczonym sobie obszarze i wykorzystywania dużej ilości zunifikowanych części, co zmniejsza koszty i może pozwolić na przynajmniej utrzymanie cen na podobny poziomie.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]ężka.com
|
|