|
|
Autor |
Wiadomość |
gradex
Młody Kierowca
Dołączył: 12 Sie 2007
Posty: 695
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Glina WOT Płeć:
|
Wysłany: Pią 20:15, 11 Gru 2009 Temat postu: Silnik Wankla |
|
|
Może to nie jest nowe rozwiązanie i nie jest stosowane w samochodach ciężarowych ale na pewno może być uznane dla wielu jako jakaś nowość oraz ciekawostka.
Być może się zastanawialiście czasami jak to jest możliwe że w Mazdach RX-8 jest silnik 1,3 benzyna ma moc silnika 192 KM. Otóż jest to zrobione za sprawą silnika wankla. Jest to technika stosowana tylko w Mazdach, żadna inna marka tego nie próbowała.
Jak to działa??
(1), mimośrodowo umieszczony w epitrochoidalnym korpusie (2), obracając się tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) i wydechową. W zależności od kąta obrotu tłoka komory te zmieniają kształt i objętość. W czasie jednego obrotu wału, silnik wykonuje 3 cykle pracy - ssanie, sprężanie, wydech - silnik dwusuwowy wykonuje w czasie jednego obrotu wału jeden cykl pracy, czterosuwowy zaś na jeden cykl pracy potrzebuje dwóch obrotów wału. W momencie, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest maksymalnie sprężona następuje zapłon. Mieszanka paliwowo-powietrzna dostarczana jest przez kanał doprowadzający (3), a spaliny odprowadzane przez kanał odprowadzający (4). Ruch tłoka jest przenoszony na mimośrodowe odcinki wału centralnego. Ruch rotora jest kształtowany przez koła zębate nieruchomo przymocowane do płaskich ścian komory i współosiowe z wałem centralnym.
Schemat silnika Wankla
A. Ssanie
B. Sprężanie
C. Praca
D. Wydech
Plusem jest to iż samochód o małych pojemnościach mogą rozwinąć doskonałe moce porównywalne z innymi silnika typu V czy w rzędzie z zwykłym tłokiem, czyli takim jaki jest we wszystkich samochodach. Podczas gdy z pojemności 600 cmm osiągano około 25-60 KM to z silnika wankla o tej samej pojemności otrzymywano od 200 do 230 KM. Oczywiście wszystko pięknie wygląda bo z małej pojemności duża moc, lecz koszty eksploatacji są bardzo wysokie, gdyż jeszcze nie wynaleziono części zamiennych, np. nawet tłoka, więc jak by coś poszło przy tłoku lub wale korbowym obawiam się że pewnie trzeba by było nowy silnik kupować. A kolejnym aspektem jest spalanie takiego silniczka, 1300 cmm wypali na 100km około 15-18 litrów.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
michal55yh
Moderator
Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 1223
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bolesławiec Płeć:
|
Wysłany: Pią 21:39, 11 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Troszkę zagadnienie o tym silniku liznąłem na lekcji, dopiero później będziemy go omawiać. A Znów ostatnio na fizyce omawialiśmy model silnika parowego. Dzięki artykułowi rozjaśniło się pojęcie ów silnika.
|
|
Powrót do góry |
|
|
gradex
Młody Kierowca
Dołączył: 12 Sie 2007
Posty: 695
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Glina WOT Płeć:
|
Wysłany: Pią 22:47, 11 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Hmmm silnik pojęcie każdemu dobrze znane, hmm mówiąc silnik wiadomo że chodzi o samochód, motor lub coś podobnego, ale pojęcie ogólne silnika którego uczą na lekcji uczy całkiem czego innego , no a silnik jak dla mnie bardzo fajny, lecz wolał bym standardowe tłoki posiadać w samochodzie i cylindry , przy najmniej o remont łatwiej i taniej choć podobno silniki Wankla są mało awaryjne.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|