piotrek1993
Klubowicz
Dołączył: 13 Gru 2008
Posty: 738
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/5
Płeć:
|
Wysłany: Pon 17:01, 27 Lut 2012 Temat postu: MAN |
|
|
MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółka akcyjna z siedzibą w Monachium. Jedno z wiodących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, silniki oraz urządzenia przemysłowe pod marką MAN. Spółka notowana na Deutsche Börse wśród trzydziestu największych niemieckich spółek akcyjnych. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 33.400 pracowników (w 2007 r. grupa zatrudniała 55 tys. osób w 120 krajach), a jego roczne obroty wyniosły w roku 2005 ponad 7,4 miliardów Euro (w 2007 - 15,5 miliardów Euro)
Koncern MAN jest najstarszą spółką notowaną na niemieckiej giełdzie. W 1758 r. w Oberhausen powstała Huta św. Antoniego, która wkrótce potem rozpoczęła produkcję maszyn. W 1873 r. koncern przybrał nazwę GHH Gutehoffnungshutte. W 1921 r. GHH kupiła większość udziałów w firmie MAN.
Wynalazca silnika wysokoprężnego Rudolf Diesel w 1893 roku zawarł umowę z fabryką maszyn w Augsburgu. Rok później powstał prototyp, który doskonalono przez kilka kolejnych lat. Pierwsze silniki stosowano do napędu urządzeń produkcyjnych w przemyśle. Aby zwiększyć produkcję, doszło do połączenia "Towarzystwa Budowy Maszyn w Norymberdze" z "Fabryką Maszyn w Augburgu". Powstała firma Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg (w skrócie MAN). Jako pierwsza na świecie (od 1897 r.) produkowała ona silniki diesla (o mocy od 20 KM wzwyż). Największe silniki napędzały okręty wojenne, np. pancernik "Prinzregent Luitpold". W 1922 roku firma Bosch opracowała i zaczęła produkować pompę wtryskową do silnika diesla. W 1923 roku powstała pierwsza ciężarówka marki MAN napędzana silnikiem diesla. Produkcję seryjną uruchomiono w 1925 roku. W latach 20. i 30. licencje na produkcję silników diesla kupiło wiele wytwórni samochodów. Po drugiej wojnie światowej czyniły to również firmy z krajów socjalistycznych.
Koncern MAN SE przejął kilka firm produkujących pojazdy użytkowe. W 1971 roku firmę Büssing oraz firmę "ÖAF-Gräf & Stift AG", połączoną z firm "Österreichische Automobil Fabriks-AG" (ÖAF) i "Gräf & Stift". W 1989 roku część austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch zajmującą się produkcją ciężarówek marki Steyr. W 1999 roku FSC Star ze Starachowic. W 2001 roku specjalizującą się w produkcji autobusów firmę Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG, którą przekształcił w "Neoplan Bus GmbH". Austriacki oddział koncernu nosi obecnie nazwę "MAN Nutzfahrzeuge Österreich AG".
W Indiach działa spółka j.v. z firmą Force Motors, w której produkowane są ciężarówki "CargoLine". Wiele elementów konstrukcyjnych tego modelu, w tym kabiny, zapożyczono od serii L2000. Modele "CargoLine" są sprzedawane pod marką Force bądź MAN, na eksport jedynie jako MAN.
Od kilku lat udziały w MAN AG posiada koncern Volkswagen AG, obecnie jest to 29,9% akcji. Po przejęciu w marcu 2008 roku większości akcji firmy Scania przez Volkswagena może on dążyć do połączenia części tych firm zajmujących się produkcją ciężarówek, autobusów i ich komponentów.
1 stycznia 2009 MAN AG przejął od firmy Volkswagen AG spółkę Volkswagen Caminhōes e Ônibus (zwaną też Volkswagen Truck & Bus) z siedzibą w Resende w Brazylii. Jest ona czołowym producentem ciężarówek i podwozi autobusowych w Ameryce Południowej z roczną produkcją na poziomie ponad 50 tys. sztuk.
27 czerwca 2011 roku Komisja Europejska zatwierdziła wniosek Volkswagen AG w sprawie przejęcia MAN-a, obecnie Volkswagen oczekuje na zgody państw, w których działa MAN. Volkswagen posiada 56% akcji MAN-a
|
|